FAQ

Adaptacja

O tym jak wygląda proces w naszym żłobku dokładnie opisujemy tutaj.

Tak, w Mini Mini adaptacja wspólnie z rodzicem jest dla nas kluczowa.

Jedna, nie musi to być rodzic. Może być to babcia, dziadek, ciocia, czy niania.

Posiłki

Oczywiście. Dzieci, które nie potrafią jeszcze jeść samodzielnie mogą liczyć na pomoc opiekunów, są również zachęcane do podejmowania samodzielnych prób jedzenia posiłków.

Posiłki podawane dzieciom są przygotowywane przez firmę zewnętrzna. Jeśli dziecko ma alergię pokarmową nic nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować dla niego posiłek dostosowany do jego potrzeb. W ciągu dnia dzieci mają stały dostęp do wody mineralnej.

Nie. Wszystkim dzieciom oferujemy pełnowartościowe posiłki, ale to one decydują o tym ile zjedzą. Kierujemy się zasadą, że dzieci samodzielnie regulują swoje potrzeby żywieniowe i potrafią odróżnić uczucie głodu od uczucia sytości.

Oczywiście. Jeżeli dziecko ma potrzebę uzupełniania posiłków stałych, to opiekunowie przygotują dla niego mleko.

Usypianie w żłobku

Na czas drzemki zasłaniane są zasłony, aby w trakcie usypiania panował półmrok. Dzieci powoli wyciszają się w atmosferze relaksu, liczba bodźców w tym czasie jest ograniczona. Czytamy bajki lub włączamy relaksacyjną muzykę. Każdy opiekun w oparciu o swoje obserwacje oraz informacje od rodziców dot. usypiania, rytuałów itp. może mieć własny pomysł na to, jak wesprzeć dziecko w usypianiu.

Podczas usypiania odpoczywa na leżaku, a kiedy już pozostałe dzieci zasną razem z opiekunem spędza czas np. na zabawie.

Dzieci śpią na leżaczkach lub materacykach. Pościel jest częścią wyprawki. Często w czasie zasypiania towarzyszą im "przytulanki".

Nocnikowanie

Uważamy, że proces odpieluchowania jest kwestią bardzo indywidualną, każde dziecko uczy się korzystania z toalety w swoim własnym tempie. Zdecydowana większość dzieci pokazuje oznaki gotowości do nauki korzystania z nocnika w okolicy swoich drugich urodzin. Wychowawcy na bieżąco rozmawiają z rodzicami na temat zmian w zakresie samodzielności. Jeśli dziecko zaczęło już w domu z rodzicami proces odpieluchowywania, to jest w żłobku wspierane i zachęcane – wychowawcy przypominają o możliwości skorzystania z toalety, ale ostatecznie to dziecko decyduje – nie stosujemy przymusu.

Nie, posiadamy własne, indywidualnie przypisane do danego dziecka.

Codzienność w żłobku

Tak, staramy się robić to jak najczęściej. Bywają jednak dni, kiedy jesteśmy zmuszeni zrezygnować z wyjścia np.: podczas ulewy, dużego mrozu lub znacznego zanieczyszczenia powietrza.

Tak, ale liczy się tutaj umiar i zdrowy rozsądek. Po pierwsze zabawki nie mogą być za małe oraz nie mogą mieć "demontowalnych" części, jak np. kółko od auta. Wszystko co jest małe i demontowalne może zostać połknięte przez inne dzieci.

W żłobku nie rozwiązujemy wszystkich konfliktów za dzieci, staramy się wykorzystywać wartość konfliktu do nauki i wskazywać na naturalne konsekwencje działań. W przypadku zachowań agresywnych zagrażających bezpieczeństwu innych dzieci reagujemy w stanowczy sposób przerywając zachowanie, na które nie mamy zgody. Stosujemy komunikat "stop" i "nie zgadzam się".

We wspieraniu dzieci w przeżywaniu emocji kluczowa jest ich akceptacja. Nie dzielimy więc emocji na dobre i złe, robimy przestrzeń dla wszystkich, które się pojawiają. Nie mówimy: nie złość się, nic się nie stało, nie ma powodu do płaczu, czy nie trzeba się bać. Towarzyszymy dzieciom w trudnych emocjach i jesteśmy blisko. Staramy się je również nazywać, pomagamy zrozumieć trudną dla dziecka sytuację np. słyszę, że płaczesz, jest ci przykro.

Wszystkie trudne sytuacje, które zagrażają bezpieczeństwu innych dzieci są przez nas w stanowczy sposób zatrzymywane – komunikujemy dzieciom w sposób werbalny, że nie mamy na to zgody oraz jeśli to konieczne fizycznie zapobiegamy zdarzeniom, np. zatrzymujemy rękę dziecka, które chce uderzyć.

Kwestie organizacyjne

Tak, osoby, które pracują z dziećmi mają wcześniejsze doświadczenie, odpowiednie wykształcenie i nasze wewnętrzne szkolenia.

Zgodnie z ustawą jest to 8 dzieci na opiekuna.

Tak, współpracujemy zarówno z psychologiem, jak i logopedą. Nasi pedagogowie na co dzień obserwują dziecko i w razie potrzeby, istnieje możliwość indywidualnej konsultacji.

Zalecamy, aby najpóźniej przyprowadzać dziecko po śniadaniu. Czas "po śniadaniu" aż "do zupy" jest najbardziej wartościowym czasem do przeprowadzenia różnego rodzaju aktywności zorganizowanych, ponieważ wtedy dzieci są wyspane i najedzone. Są to najoptymalniejsze warunki do skupienia ich uwagi. Jeśli zajęcia są przerywane ciągłym dołączaniem do grupy spóźnialskich, wszystko się nam "rozsypuje" i traci na tym cała grupa. Zapewne pojawią się sytuacje, kiedy nie będziecie mogli dotrzeć do żłobka na czas, np. z powodu umówionej wizyty lekarskiej. Zakładamy, jednak, że takie sytuacje nie zdarzą się za często. Pamiętaj, żeby takie spóźnienie zgłosić wcześniej opiekunom.

Zgodnie z regulaminem żłobka istnieją u nas tzw. długie weekendy czy 2-tygodniowa przerwa wakacyjna. Jest jednak jedna ważna zasada – wszystkie takie dni ogłaszamy na cały rok z góry. Nigdy nie robimy tego z miesiąca na miesiąc, czy z tygodnia na tydzień. Dajemy Wam w ten sposób szansę na spokojne zaplanowanie sobie urlopu w pracy, etc.

Podczas pobytu w żłobku, Twoje dziecko będzie uczestniczyło w wielu zabawach "brudnych", jak np. zajęcia sensoplastyczne, sensoryczne. Będzie miało również możliwość samodzielnego jedzenia posiłków, dlatego wybierając garderobę, kieruj się zasadą, że może ona ulec ubrudzeniu, czy wyplamieniu. Jeśli chodzi o temperaturę w sali, ma ona minimum 21 stopni, dlatego ubieraj dziecko "na cebulkę", żeby można było je dowolnie ubierać i rozbierać w zależności od jego aktywności na sali.

Na salę nie wpuszczamy dzieci w biżuterii, z lizakami, gumą do żucia w buzi itp.


Bliskość

Dobro

Szacunek

Empatia

Współpraca

Autentyczność

Adaptacja

To jeden z najważniejszych momentów dla dziecka rozpoczynającego przygodę ze żłobkiem. Wszystkie etapy adaptacji dostosujemy indywidualnie do każdego dziecka.

Współpraca

Wierzymy, że tylko dzięki współpracy rodziców i opiekunów jesteśmy w stanie stworzyć miejsce odpowiadające potrzebom dziecka.

Pozytywna dyscyplina

Swoją pracę z dzieckiem opieramy na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i miłości.

Programy zajęć

Pierwsze kroki edukacyjne maluszków zawsze dostosowujemy do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. Przede wszystkim uczymy się otaczającego nas świata.

Wnętrze

Mini Mini to ciepłe i przyjazne wnętrza, pomoce dydaktyczne i zabawki dobrane w taki sposób, aby wpływały na wszechstronny rozwój dziecka. Nasza placówka to dwie przestronne sale, każda liczy sobie po 50m2, podzielone na strefy edukacji, zabawy i relaksu.

Bezpieczeństwo

Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieciom oraz ich rodzicom jest dla nas kluczowe przy budowaniu współpracy na linii rodzic - dziecko - opiekun.